Köp- och leveransvillkor


Snabbguide

- Betala enkelt, snabbt och säkert med faktura, kort, internetbank, konto/delbetalning via Klarna.

- Fakturaavgift 0 kr. Fakturan kommer som ett email.
- Betalningstid 14 dagar, för att förlänga betalningstiden gå in på Mitt Klarna.
- Beställningar gjorda vardagar före 12.00, via Klarna, skickas i regel samma dag.
Leveranstid 1 dag med Posten (med reservation för Postens egna förseningar eller andra oförutsedda förhinder).
Fraktkostnad upp till 1 kg 60 kr.
Fraktkostnad från 1 kg upp till 2 kg 98 kr.


Tänk på att olika datorskärmar kan visa produkternas färger på olika sätt.

Namntavlor original akvareller FRAKTFRIA, skickas helt separat från vårt baksortiment. Skickas inom 5 dagar, spårbar frakt. OBS - Beställningsvara, omfattas EJ av ångerrätt.

Mitt Klarna kan du se alla dina köp och fakturor, ladda ner dina fakturor som pdf, välja delbetalning och förlänga din betalningstid på obetalda fakturor.

Gå till www.klarna.se för att läsa mer om Mitt Klarna.

Fakturafrågor
Frågor om dina fakturor, delbetalningar eller kontoköp besvaras av vår fakturapartner Klarna på telefon 08-120 120 10
Öppettider: Mån-Tors: 08.30 - 20.00, Fre: 08.30 - 17.00, Helger: 10.00 - 17.00



Vid frågor angående våra köpvillkor i butiken skicka oss ett email till bakadekorera@gmail.com - vi svarar alltid snabbt!

 

Långa versionen

Priser

Alla priser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för ev. tryckfel i prislistan, prishöjningar hos våra leverantörer, och annat som vi inte kan råda över.

Fraktkostnad inom Sverige
Paket upp till 1 kg - 60 kr.
Paket upp till 2 kg - 98 kr.
Vid riktigt stora beställningar kontakta oss innan fraktinfo.
Paket upp till 2 kg skickas med Post Nord, utskick alla vardagar om ej annat anges. Leverans 1-2 dagar.
SPÅRA DITT PAKET HÄR (Posten)
OBS! Mjölkflaskorna räknas som skrymmande och gör att frakten ökas med 2 kr per flaska oavsett vikt.

Fraktkostnad utrikes, inom Europa.
Paket upp till 500 g - 98 kr.
Paket upp till 1 kg - 165 kr.
Paket upp till 2 kg - 225 kr.
Paket upp till 3 kg - 375 kr.
Paket upp till 5 kg - 450 kr.
Vid högre vikt än 5 kg, kontakta oss innan du lägger din order.
Norge och Åland betalar dessa priser, men exkl moms 25%.
Skickas som brev/postpaket, endast utskick en vardag/vecka så räkna med lite längre leveranstid.

Våra Norska och Åländska kunder betalar ingen moms på varor eller frakt, utan betalar istället tull och eventuell moms i respektive land. Momsen dras av automatiskt i kassan när land väljs.

 

Minsta ordervärde
Vi har inget minsta ordervärde, alla ordrar är välkomna.

 

Betalningsalternativ

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ. Se https://checkout.klarna.com/legal/swe/sv-se/generic.html (Länken öppnas i nytt fönster) för kompletta villkor gällande Klarna Checkout.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

- Klarna Konto
Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor
Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

 

- Kortbetalning / Certitrade
Du betalar med ditt Visa eller Mastercard via Certitrade / Euroline 100% säkert. All information är krypterad med SSL - 128 bit. Pengarna reserveras på Ditt konto och dras vanligen inom 24 timmar från Du lagt Din beställning. Alla transaktioner genomförs enligt den nya säkerhetsstandarden 3D-Secure.

 

- Payson
Med Payson kan du betala med kontokort eller Internetbank via en betalningslänk, som visas efter lagd order. Mer information om Payson finns på www.payson.se.

 

- Förskottsinbetalning till vårt Bankgiro 5697-1351
Din beställning skickas när vi ser att pengarna kommit in på bankgirokontot. Betalningen registreras oftast inom ett dygn, men tänk på att det kan ta upp till tre vardagar innan din inbetalning registreras.
GLÖM EJ att ange referensnumret som finns på din order så vi kan se vem som betalat.
Inga avgifter, endast frakt tillkommer.
Om betalning ej inkommit inom 5 vardagar makuleras ordern. Vi skickar ej ut påminnelse.

 

Leveranssätt
Försändelser upp till 1 kg skickas med Posten, beställningar gjorda och betalda (via Payson, bankkort, eller faktura) före kl. 12.00 skickas samma dag och levereras i regel dagen efter. 
Försändelser över 1 kg skickas med Schenker. Beställningar gjorda före 11.00 skickas i regel samma dag. Leverans 3-4 dagar.
Utlandsförsändelser skickas med Posten.

 

Leverans
Utskick sker normalt samma dag från det att vi mottagit och registrerat din betalning eller beställning mot faktura.
Alla leveranser hämtas hos ditt närmaste serviceställe.

OBS! Eftersom information angående order och leverans kan komma att lämnas via mail eller SMS-avisering är det ditt ansvar som kund att lämna korrekta uppgifter om telefonnummer och emailadress.

 

Leveranstid
För leveranser gjorda senast kl 12.00 gäller utskick samma dag, i regel framme dagen efter (framme dagen efter gäller försändelser upp till 1 kg, skickade med Posten), helger borträknat. Undantag kan förekomma p g a omständigheter utom vår kontroll - postens förseningar, sjukdom eller liknande.
För tyngre leveranser, över 1 kg, gäller 3-4 dagar. Skickas med Schenker.
För utrikes försändelser: räkna med 7-10 dagars leveranstid, ibland längre tid eftersom försändelser kan fastna för genomgång i tullen.

 

Ej uthämtade paket
Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss (14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.
Att inte hämta ut sin beställning räknas EJ som ångerrätt.

 

Leveransförseningar
Vi reserverar oss för fraktbolagens eventuella leveransförseningar, samt eventuella leveransförseningar vid storhelger och under semestertider.
Vid butikssemester står det alltid en tydlig notis om detta på butikens förstasida, samt notis på facebooksida.

 

Ångerrätt
Enligt distanshandelslagen gäller 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit din beställning (gäller ej ätbara varor).
Kontakta oss innan du returnerar en vara.
Att ej hämta ut sin beställning hos ombud räknas EJ som ångerrätt!


För att kunna utnyttja ångerrätten och returnera en vara ska den vara:

- oanvänd och oskadad

- oöppnad i sin originalförpackning

Inga undantag.
OBS! Ätbara varor bytes ej.
Du ska bifoga följesedel, eller kopia på följesedel och ange returorsak på följesedeln.
Vid ångerretur står du som kund för frakten. När vi mottagit och godkänt returen betalar vi tillbaka din förskottsinbetalning (exkl. frakt). Vid Faktura-alternativ står du som kund för eventuella fakturaavgifter. Ny faktura skickas då.

Om en vara skadas eller kommer bort när du sänder den tillbaka till oss är du som kund ansvarig. Vi rekommenderar därför att du lämnar in även små returpaket via Posten/Schenker/DHL för att få ett kvitto på försändelsen.
Vi följer Konsumentverkets rekommendationer, se www.konsumentverket.se

 

Transportskada
Om du vid hämtning av försändelsen upptäcker transportskada, ska du anmäla det omgående till ombudets utlämningsställe. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, t ex yttre skador på paketet, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

 

Reklamation
Är produkten felaktig ska den reklameras till oss skriftligen när du mottagit försändelsen, samt returneras inom 7 dagar efter mottagandet.

*För att kunna reklamera en produkt ska den vara oanvänd och i det skick som den var när du mottog den.*

Bifoga fraktsedel och ange returorsak.
Om en vara skadas eller kommer bort när du sänder den tillbaka till oss är du som kund ansvarig, därför rekommenderar vi att du lämnar in även små reklamationspaket på Posten för att få ett kvitto på försändelsen.

 

Bortkomna försändelser
Meddela oss via mail om du inte mottagit din vara inom 14 dagar, så kontaktar vi fraktbolaget och tar reda på vad som inträffat.
Du kan alltid spåra din försändelse inom Sverige HÄR.

 

Personuppgifter
Baka & Dekorera hanterar dina personuppgifter i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).
Uppgifterna lagras endast i kundregistrerings- och orderhanteringssyfte samt för att informera dig om nyheter och erbjudanden angående vår butik och vårt sortiment. Vi lämnar under inga omständigheter ut dessa uppgifter till tredje part.

 

Du måste vara över 18 år för att handla hos oss.

Genom att lägga en order hos Baka & Dekorera accepterar du våra köp- och leveransvillkor.